Schylać się można, a nawet trzeba. Nasze ciało jest ewolucyjnie przystosowane do skłonów. Żadne dyski wtedy nie wypadają. Dyski są mocno przyrośnięte do kręgów i dodatkowo zabezpieczone silnym więzadłem. Podczas schylania się, a szczególnie skłonów z obciążeniem (dźwigania), nasze plecy wzmacniają się. Mięśnie, więzadła i dyski stają się mocniejsze. Jednym z najlepszych ćwiczeń na dolny odcinek kręgosłupa jest tzw: „martwy ciąg”. Jest to po prostu podnoszenie czegoś ciężkiego z ziemi. Przeciętny człowiek spokojnie może tak podnosić kilkadziesiąt kilogramów. Rekord świata to 500kg!!
Najgorszą poradę jaką może otrzymać pacjent, to taka, żeby unikał schylania się. To mit! Jeśli uwierzysz, że schylanie jest szkodliwe, wtedy pogarszasz swoja sytuację i rokowania. Strach ma wielkie oczy! Obawa przed ruchem będzie cię paraliżowała i zwiększała odczucia bólowe. Schylanie się i dźwiganie jest dobre!

Dźwigać każdy może. Kobieta lat 70 podnosi 136kg:
https://www.youtube.com/watch?v=pwPpZoGUgMA

Więcej o dźwiganiu: Don’t Worry About Lifting Technique

Nie bój się schylać i dźwigać!
Gabinet fizjoterapii Kinesis